Nyhetsarkiv

Vass kreditupplysning i Rexor – så här fungerar det

– Kreditupplysning är en färskvara. Därför har vi en smart och effektiv bevakningsrutin som meddelar när något inträffar hos företaget som bevakas. En annan fördel med våra kopplingar till Syna är att användaren slipper logga in, hoppa mellan olika system samt klippa och klistra. Det är en helintegrerad lösning som sparar tid, säger Stefan Widén, vd för Rexorgruppen.  

Rexor har två kopplingar mot Syna. Den ena är gratis.  

– Via kund- eller leverantörskortet kan användaren hämta generell information, såsom företagsform, bolagssäte, postadress, huvudkontorets besöksadress, branschinformation samt adressen som finns registrerad hos Bolagsverket.  

Den andra kopplingen är en betaltjänst. Den innebär att Rexors kund behöver ett konto hos Syna. Tjänsten innehåller dels en komplett kreditupplysning, dels en kortfattad sammanställning.  

– Det går även att få notiser och mejl vid händelser i det berörda bolaget.  

På kund- eller leverantörskortet presenteras utvalda nyckeltal som obeståndsrisk och föreslagen kreditgräns. Dessutom ingår ett betyg från ett till fem.  

Synas kreditklassning är utvecklad i samarbete med statistiker vid Lunds universitet. Grundtanken är att ge en objektiv beräkning av risken för obestånd inom tolv månader.  

– Synas lösning hämtar inte bara information från alla årsredovisningar, utan tar även hänsyn till företagens unika förutsättningar, liksom styrelsemedlemmarna och deras ekonomi.

 

Välj bland ett sjuttiotal händelser

Det är möjligt att sätta kunder eller leverantörer på bevakning.  

– Om något förändras som påverkar kreditupplysningen skickas information från Syna till Rexor. Där framgår det vilket bolag som avses och vilken händelse som har lett fram till meddelandet.  

Det går att välja bland ett sjuttiotal händelser som genererar notiser och mejl i Rexor. Några exempel är förändringar i styrelsen, beslutad företagsrekonstruktion, konkurs, betalningsanmärkning och ändrade nyckeltal.

– Den enskilda kunden avgör vilka händelser som ska markeras.

När en sådan händelse inträffar laddas en ny kreditupplysning ner med automatik. Samtidigt uppdateras informationsfliken med bland annat eventuell ny obeståndsrisk, ny föreslagen kreditgräns och ny kreditklassning.

– Lägg till det att ekonomiavdelningen får information om att det finns en ny kreditupplysning för det aktuella företaget, och varför så är fallet. Kund- eller leverantörsansvarig kan även få information via automatiska notiser och mejl.

I kopplingen ingår även en så kallad hälsorapport för kund och leverantör. Den visar bland annat genomsnittlig betalningstid, klassificering och föreslagen kreditgräns.  

– Det är en användbar tjänst – inte minst vid kvalitetsarbete med kund och leverantör, säger Stefan Widén.